لومن چیست ؟

لومن به چه معناست ؟

لومن چیست در تعاریف علمی لومن  به صورت واحد سنجش روشنایی در سیستم بین المللی SI معرفی شده است که برابر است با میزان نوری که توسط منبع نور به صورت یک نواخت انتشار می‌یابد. همچنین در این مقاله گفتیم که لومن یعنی روشنایی ولی وات چنین معنی‌ای نمی‌دهد. وات به معنی میزان انرژی مصرفی است نه میزان نور خروجی. با گسترش استفاده از چراغ و لامپ ال ای دی دیگر لازم نیست یک لامپ یا چراغ حتما وات بالاتری داشته باشد تا بتوانیم مطمئن شویم که نور بیشتری نیز تولید می‌کند.

در واقع می‌دانیم که لومن واحد اندازه گیری روشنایی و نور است.

در گذشته ما میزان روشنایی انواع چراغ را با توجه به توان مصرفی آن‌ها می‌سنجیدیم. اما لومن و توان مصرفی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

لومن در برابر توان مصرفی : کدام یک قابل اتکا تر هستند؟

تفاوت میان لومن و توان مصرفی

تفاوت میان لومن و توان مصرفی به آن چیزی برمی‌گردد که اندازه‌گیری می‌کنند. تا اینجای کار متوجه شده‌ایم که لومن میزان روشنایی (brightness) خروجی از یک منبع نوری را اندازه‌گیری می‌کند. در مقابل، توان مصرفی یا همان وات چراغ ، میزان انرژی مصرف شده توسط چراغ برای تولید یک میزان از نور مشخص را برای ما مشخص می‌کند.

هر وات چند لومن نور می‌دهد؟

لومن و وات رابطه مستقیم و یک طرفه‌ای ندارند، با این حال می‌توانیم میان این دو ارتباطی پیدا کنیم و به واسطه آن، شیوه از نورپردازی و روشنایی را انتخاب کنیم که بیشترین منفعت را برای ما به ارمغان می‌آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.